Syksyisiä herkkuja omenasta

10/14/2014

Syksy on värien aikaa. Puut komeilevat väriloistossaan ja maalaavat maiseman ihanan iloiseksi. Meidän pihassa komeilee 4 upeaa omenapuuta, joiden väripilkut ovat kirkkaan punaiset omenat. Meillä on ainakin kahdenlaisia omenoita: punaisia ja kirpeitä ja vihreämpiä oikein makeita. Sen verran tiedän omenoista. Ja ne omenat ei tuolta puusta lopu ihan hetkessä. Jotta kaiken sadon sais sieltä hyödynnettyä, saa aika monta omppupiirakkaa väsätä. Meillä on tehty omenamehua, omenasosetta, omenapiirakoita, omenabostonia (pullaa) ja viety tuorepuristamolle omppuja, mistä tehtiin aivan taivaallisen hyvää ompputuoremehua. Voitte vaan kuvitella miten hyvältä maistuu omien omppujen tuoremehu, verrattuna kaupan teollisiin tuoremehuihin, toi on sitä ihka oikeeta ja aitoa tuoreutta. 
Mun suosikiksi nousi kuitenkin tää omppusose, jota väsäsin. Hilloja mulla ei oikeastaan tuu käytettyä niissä olevan sokerin takia, joten ajattelin kokeilla makeuttaa hillon makeutusaineella. Se ei toki sillon säily niin hyvin, mutta pakastimessa säilyy ja ottaa aina rasiallisen jääkaappiin, missä se säilyy muutamisen päivää. Ootte varmaan huomannut, että usein kirjoitan resepteihini "makeutusta" sanomatta mitään erityistä määrää, tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että meillä jokaisella on omanlainen makuaisti ja koen että jokaisen on hyvä kehittää sitä ja kokatessa maistella ruokaa ja kokeilla itse mikä tuntuu sopivalta määrältä. Itse oon vähentänyt nyt makean syöntiä ja makeuttamista ja huomannut miten mun makuaisti on kehittynyt. Ja eteenkin valkoisen sokerin pois jättäminen on herättänyt mun makuhermot ihan uudelle tasolle. Suosittelen oikeasti kokeilemaan, sillä jotkut tuotteet mitkä joskus maistuivat ok:lle ovat nykyään vaan ihan liian makeita mulle.
Mullahan on nyt syysloma. Syysloman ohjelmassa on ollut mun huoneen remppaus projektin alottaminen. Mullahan on ollut huoneessa aivan järkyttävät vihreät perhostapetit, siitä lähtien kun tänne muutin ja niistä olen kovasti halunnut eroon jo pidemmän aikaa. Siispä tartuttiin nyt tuumasta toimeen ja ruettiin maalaamaan. Päädyttiin sävyissä rauhalliseen vaaleaan beigeen ja yhden seinän väriksi hiukan tummempi harmahtavan ruskea. Muuten syysloman ohjelman on täyttänyt tietty reenit ja mukavasti oon kerennyt viettää nyt enemmän aikaa myös ystävien kanssa. Oon koittanut nauttia hetkistä ja tää hyvinvointi teema mun elämässä on vienyt aika paljon kaikkea eteenpään. Oon onnellisempi ja voin paremmin niin sisältä, kun ulkoakin. Tunnen itseni energiseksi, hyvinvoivaksi ja kauniiksi nuoreksi naiseksi, jolla on mielessä  muutakin kuin mahdollisimman alhainen rasvaprosentti ja päivän kalorit.

Hyvinvointi lähtee sisältä päin.

2 kommenttia

  1. Anonyymi10/14/2014

    millainen on fitness-mimmi, joka ei urheile?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ymmärrä kysymystä ja miten se liittyy minuun/blogiin/tähän postaukseen:)

      Poista

Jos haluat ottaa minuun yhteyttä henkilökohtaisesti, laitathan rohkeasti viestiä sähköpostiini »
emiliajoensalo@gmail.com

Kiitos kommentistasi! ♥