10 syytä aloittaa crossfit

2/01/2016

Oon löytäny lajin, joka koukuttaa ja vie aivan mennessään. Kyseessä on nimittäin Crossfit, laji jonka aloittamista oon miettinyt jo pitkään. Vaihdoin salia syksyllä Joensuun Fittarille, missä crosstrainingia pystyy harrastamaan. Crossfit ja crosstraining eroavat lähinnä nimellisesti, hyvin samantyyppisiä treenejä pystyy mun mielestä tekemään ihan missä vaan. Käy lukemassa enemmän ajatuksia esimerkiksi Steffit-blogista. (yksi suomen tunnetuimpia crossfit-bloggaajia). Joulukuussa aloitin 8 kerran peruskurssin ja laji vei mennessään. Nyt on kolme viikkoa takana lajin parissa ja en vois olla tyytyväisempi päätökseen lähteä peruskurssille.

Mitä Crosstraining on? 

"Crosstraining on urheilulaji sekä kuntoilumuoto jonka tavoitteena on saavuttaa monipuolinen suorituskyky ilman heikkouksia. Lajia harrastavat kilpailevat urheilijat sekä monipuolista kuntoilua suosivat kuntoilijat. Harjoitukset ovat jatkuvasti vaihtelevia ja näin ollen antavat hyvät lähtökohdat toimia arkisten haasteiden parissa niin salilla kuin vapaa-ajalla. Perinteinen Crosstraining koostuu kehonpainoharjoittelusta, painnonnostosta, voimanostosta, voimistelusta sekä kestävyysurheilusta. Tunneilla jokainen pystyy tekemään harjoitukset oman tasonsa mukaan vaihtelevin liikkein, jotta kehittyminen olisi optimaalista" lähde

crossfit_2

Palataan hetkeks vielä taaksepäin mun treenihistoriassa (skippaa pari seuraavaa kappaletta, jos oot seurannu mun blogia enemmänkin). 10 vuoden lentopalloilu loppui kolmisen vuotta sitten, kun jatkuvat lonkkavaivat alko syödä motivaatiota. Sen jälkeen muutama vuosi tuli treenattua Beach Volleyta. Lentopallosta on junioreista yksi sm-kulta ja biitsistä junnusarjoissa 3 sm-hopeeta. Viimesenä Biitsi-kesänä päästiin parini kanssa naisten sarjassa finaaliturnaukseen, eli sijoitus 5-8. Biitsin harrastaminen väheni selkärankareuma diagnoosin myötä ja Joensuuhun muuttaessa laji jäi kokonaan harrastusmahdollisuuksien takia. Jollain tavalla halusin kilpailla. Viimeisten vuosien aikana mielessä oli pyörinyt myös Fitness-urheilu, joka ajoikin mut loppujen lopuksi syömishäiriöiseksi ja stressaavaksi himotreenaajaksi. Tuosta voit lukea tarinan täältä. Fitness ei vaan sovi mulle, se on liian ahdistavaa ja rankkaa mun mielelle. Mä en voi treenata ulkonäön takia.

Tän takia rupesin miettimään muita lajeja. Otin yhteyttä yleisurheiluvalmentajaan, sillä juoksuharrastus oli jo pidemmän aikaa pyörinyt mielessä. Puolisen vuotta reenailin juoksua, mutta takareisi rupesi reistaamaan jo alkumetreillä ja vaikeutti näin treenaamista. Lopulta juokseminen ei onnistunut yhtään takareiden oireilun myötä ja asiaa ruettiin tutkimaan. Diagnoosi oli hamstring-syndrooma, joka luultavasti aiheutuu pitkälti selkärankareuman aiheuttamasta SI-nivelen jäykkyydestä. Juokseminen jäi ihan sen takia. Tuntui, ettei tuossa hommassa päässyt edes kunnolla vauhtiin, kun takareisi vaivasi melkein kokoajan. Paljon tapahtui kehitystäkin, mutta kipujen kanssa treenaaminen syö vaan motivaatiota.

crossfit_4
Mä ajattelin listata tähän mun ajatuksia lajista, sillä syitä kokeilla löytyy niin paljon ja mun kolmeviikkoinen on ollut niin äärettömän huikee kokemus. 

10 syytä aloittaa Crosstraining / Crossfit

1. Vaihtelu
Ehkä yks parhaista asioista on se miten erilaisia kaikki treenit on. Jokainen päivä on uus mahdollisuus tehdä huikeita suorituksia ja onnistua eri osa-alueilla. Päivän WODit (Workout of the Day) on erilaisia ja suunniteltu tukemaan pitkällä tähtäimellä treenaamista. ET siis varmasti tuu kyllästymään tän lajin parissa. Treenit rakentuvat eri tavoilla ja se pitää mielenkiintoa yllä! Alussa varsinkin tulee tosi paljon uutta joka treenissä. 

2. Tehokkaat treenit
Treenit on ihan älyttömän tehokkaita ja kehittää sua varmasti maksimaalisella tasolla. Treenit ei sinäsä oo pitkiä, tunnit kestää n. 45-60min, mutta tehoja tulee tehtyä. Laji sopii myös äärettömän hyvin kiireisille. Fittarillakin käy tosi paljon perheellisiä. Tän lisäks voit ihan ite miettiä kuinka usein haluut treeneissä käydä. Toiset käy ehkä 1-2 kertaa viikos ja ite oon vetänyt 5 treeniä viikkoon + jotain huoltavaa. Aika ei siis voi olla tekosyy. 

crossfit_3 3. Valmennus
Monelle tuntuu olevan ongelma treenien toteuttaminen. On vaikee suunnitella treeniohjelmat ja helposti tulee vaan haahuiltua salilla tai tehtyä samaa ohjelmaa vuodesta toiseen. Tässä lajissa, ei tartte ite huolehtia muusta kun siitä, et tekee treenit täysillä! Valmentaja suunnittelee treenit ja vastaa siitä, että jokainen meistä vois kehittyä maksimaalisesti. Tän lisäks on tosi tärkeetä, et valmentaja on kattomassa tekniikoita ja antamassa vinkkejä parempaan suorittamiseen.

4. Haastavuus
Tää on varmasti laji, jossa pääsee haastamaan itteensä. Aina löytyy kehitettävää ja pystyy haastamaan ittensä ja kokeilee tehdä kovempia tuloksia päivittäin. Esimerkkinä ite alotin tekemään leukoja keltaisen kuminauhan kanssa, viime treenissä vaihdoin punaseen ja tänään tein leuat kokonaan ilman kuminauhaa! Vähitellen tulee kehitystä ja miten siistiltä tuntuu, kun pystyy lyömään edelliset ennätykset ja haastamaan ittensä vielä lisää.

5. Yksilölaji, mutta huikee ryhmähenki!
Kilpailet itteäs vastaan ja sun kovin vastus oot sinä itte. Vaikka teetkin hommia vaan itteäs varten, niin tunneilla on muita, jotka tsemppaa sua viimeseen asti. Ainakin Fittarilla on ihan uskomaton ryhmähenki ja kaikki tsemppaa toisiaan. Kyllähän se vielä omaa rytmiä nostaa, kun kaveri painaa vieressä hiki hatussa. Tänään esimerkkinä tehtiin ryhmätreeni, jossa parin kanssa tehtiin yhdessä tietty määrä toistoja, ihan älyttömän mukavaa!

6. Positiivinen kehonkuva
Ei tartte treenailla ulkonäön takia. Pakaroiden ja hauisten pumppailu peilin edessä ei jaksa kiinnostaa enää yhtää. Tässä lajissa päähet kehittämään itteäs ja oikeesti suorittamaan! Kun teet parempia tuloksia, tulee tosi hyvä fiilis ja vahva olo itestä. Teet just parhaas ja sun ei tartte olla yhtään mitään muuta. Oon ite ainakin oppinut nauttimaan treenistä paljon enemmän, kun en keskity vaan ulkonäköön. Pääsen oikeesti suorittamaan ja antamaan aina 110% itestäni. Tää laji antaa vaan niin paljon enemmän kun pelkkä salilla käyminen.

crossfit_1
7. Monipuolisuus ja hauskuus
Laji kehittää ihan jokasta osa-aluetta. Kestävyyttä, nopeutta, hapenottokykyä, voimaa, liikkuvuutta, räjähtävyyttä. Välillä treeni saattaa sisältää enemmänkin voimaa ja tehdään pienempiä toistomääriä kovilla prosenteilla. Välillä toistomääriä on enemmän ja tehdään pienemmillä painoilla esimerkiksi aikaa vastaan. Välillä keskitytään ihan vaan laatuun ja tekniikkaan. Mulla on ainakin kehittyny voima, nopeus, kestävyys, hapenotto, liikkuvuus, räjähtävyys ja kehonhallinta. On niin paljon kehitettäviä osa-alueita, että ihme jos mielenkiinto lopahtaa. Monet ajattelee, et treenit on aina ihan älytöntä sykerääkkiä. Näitäkin treenejä tulee kyllä, mutta paljon on myös treenejä missä keskitytään esimerkiksi voimaan ja tekniikan hiomiseen.

8. Laji sopii ihan jokaiselle
Jokainen voi aloittaa crossfitin, peruskurssilla opetellaan tekniikoita ja jokaiseen treeniin löytyy variaatioita varmasti, jos joku liike ei suju. Lajissa kilpaillaan itteään vastaan ja kaverit tsemppaa sua tekemään parhaas! Jokainen iästä, sukupuolesta ja taustasta riippumatta voi lähtee kokeilee. Eikun vaan rohkeesti peruskurssille ja kohti huikeita treenejä.

9. Oon paremmassa kunnossa kun koskaan 
Vaikka luulin olevani jo oikeesti hyvässä kunnossa, niin oon nytten paremmassa kunnossa kun koskaan ennen! Niin ulkoisesti kun sisäisestikin. Mun kroppa on muokkautunu vahvaksi ja monipuolisesti. Crosstraining treenit on tehokkaita ja muokkaa KOKO kehoa kokonaisvaltasesti. Kiinteyttää yläkroppaa, keskivartaloa ja jalkoihin tulee muotoa. Ei tarvii siis miettiä, etteikö tän lajin parissa pysys hyvässä kunnossa. Musta tuntuu, et tää kolme viikkoakin on jo tehny ihmeitä kropalle. JA mikä parasta, mun suorituskyky on parantunu ihan älyttömästi.

10. Omat vaivat on jääneet pois
Esimerkiksi puoli vuotta vaivannut takareisi vaiva ei oo haitannut millään lailla treenaamista. Lisäksi olkapäiden liikkuvuus on parantunut. Ryhtikin alkaa olla jo parempi ja lapojen aktivointi toimii paremmin. Alaselässä ei oo ollut mitään ongelmaa. Kyykkytekniikka on menny eteenpäin ja sen myötä polvi ja lonkkakivut on loppunu ihan täysin. 

Jos yhtään heräs mielenkiinto, niin suosittelen hakeutumaan peruskurssille. Fittarin tarjontaan pääset tutustumaan tästä. Crossfit / Crosstraining saleja löytyy nykyään jo tosi monesta kaupungista. Suosittelen kokeilemaan, peruskurssi vetää varmasti mukanaan, jos Crossfit on sun juttu.

Kysykää multa, vastaan enemmän kun mielelläni!



14 kommenttia

  1. Oli kyllä loistava "myyntipuhe", tekis mieli heti aloittaa crossfit :D Tai oon kyllä kauaemminkin miettinyt sitä, mutta koristreenien ja pelin takia ei koskaan oo ehtinyt on rampille. Ehkä keväämmällä tai kesällä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, mä oon aivan rakastunut kyseiseen lajiin :D Suosittelen käymään peruskurssin, se vie mukanaan :)

      Poista
  2. Anonyymi2/01/2016

    Oon itekin jo jonkun aikaa miettiny alottavani crossfitin juurikin tuolla Joensuun Fittarilla, kun se tavallinen salitreeni ja nykypäivän ulkonäkökeskeisyys alkaa tökkiä. En vain oikein saa selvää noista Fittarin nettisivuista tai sitten en vaan osaa kattoo oikeesta kohtaa :D peruskurssi nyt ainakin pitäis käydä, mutta miten paljon tulee maksamaan jäsenyys/kausikortti tms. tuonne kuntosalille ja crossfit-tunneille? Ja kuinka monta kertaa viikossa crossfittiä järjestetään?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo itellä alko sama ajatusmaailma tökkimään, suosittelen lämpimästi kokeilemaan :) Jos et oo jäsen, peruskurssi maksaa 150 e ja se sisältää kuukaudeksi kortin fittarille, joten pääset kokeilemaan salin muitakin palveluita ja reenailemaan omalla ajalla. Peruskurssiin sisältää 8 kertaa ja ne on 2x viikossa. Jos oot jo Fittarin jäsen, peruskurssi maksaa sulle 75 e.

      Peruskurssin jälkeen pystyt jäsenhinnalla käymään crosstraining tunneilla. Riippuen sopimuksesta se on siis 43-75 e. Hinnasto täällä:
      http://www.fittari.fi/fi/hinnasto/

      Crossfitissä voit käydä kuutena päivänä viikossa. Ma-Pe perustunteja on useaan aikaan päivästä, myös aamuisin joinakin päivinä. Päivän WOD on aina sama tunnista riippumatta, seuraavana päivänä sitten uusi, joten voit käydä millä tunnilla vaan haluat päivästä :) Lauantaisin järjestetään sit Open WOD tunti, johon voi osallistua kuka vaan, vaikkei peruskurssi olisi käytynä :) Itse käyn siis 5x viikossa ja jos en pääse jollekin tunnille, treenit voi tehdä omalla ajalla!

      Toivottavasti sait selkeyttä!:)

      Poista
  3. Tämähän tuli hyvään saumaan! Olen miettinyt monta kertaa alottaisinko crossfitin :D Kiitos tästä!:)

    tiianora.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa! Kokeile ja ihastu :) Tsemppiä reeneihin!

      Poista
  4. Sait minutkin innostumaan! Harmillisia sinun vaivat ;( , mutta onneksi ne ovat jääneet taka alalle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa :) Suosittelen lämpimästi kokeilemaan lajia, se vie mukanaan :)

      Poista
  5. Mä oon miettiny että jos kokeilis kans crossfitiä! Lopetin futiksen pelaamisen 5v. sitten (kamala kun siitä on kauan!) ja sen jälkeen en ole oikkein löytänyt omaa lajiani. Olen käynyt salilla säännöllisen epäsäännöllisesti 3v., mutta salilla käymisessä mättää nimenomaan tuo valmennuspuoli. PT:t on tuhottoman kalliita ja itse ainakin tarvitsisin valmentajan joka aika ajoin varmistaisi tekniikat oikeiksi ja olisi tsemppaamassa, yksin treenatessa ei välttämättä tule puristettua ihan viimeisimpiä tehoja irti itsestään.

    Crossfit on kiinnostanut mua siinäkin mielessä, että se on periaatteessa yksilölaji, mutta treeneissä nimenomaan olisi tuo tiimin tuki taustalla! Omalla tavallaan mulla on niin hirveä ikävä joukkueena treenaamista ja sitä tsempin määrää mitä joukkueelta saa.

    Pitää varmaan kesällä Kuopiossa mennä kokeilemaan kun salijäsenyyskin loppuu silloin. Tällä hetkellä ei rahatilanne anna periksi sekä Crossfitiä että salia, varmaan onnistuisin kans stressaamaan viimesetkin jäljellä olevat järjenhiukkaset ulos kun huolehtisin sali+crossfit+pääsykokeet combosta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aikalailla samoja fiiliksiä oli itelläkin, pitkän joukkulajitaustan jälkeen :) Suosittelen kyllä lämpimästi kokeilemaan ja varmasti tuolla seurataan tekniiikat ja muut kuntoon ja tsemppaus eteenkin löytyy!

      Ite ainakin jätin salilla käymisen ja reenailen ihan vaan crossfitissä, ei tartte ressata ku käy vaa tunneilla ja saa iha hurjan energian siitä:)

      Tsemppiä pääsykokeisiin ja treeneihin;)!

      Poista
  6. Anonyymi2/05/2016

    Hei! Onko sulla yhteistyötä tän fittarin kanssa vai kirjoitatko näitä fittari postauksia ihan omasta tahdostas? Mietin vaan et jos tää on yhteistyö eikö se pitäis mainita aina jotenkin postauksessa? Ja varsinkin se edellinen postaus kuulosti, että sen takana vois olla jotain yhteistyötä?

    Sulla on huikeen hieno kroppa ja motivaatio tohon hommaan! Keep going!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka :) EI ole yhteistyötä, vaan ihan omasta halusta kirjottelen. Yhteistyöpostaukset on merkitty kyllä erikseen. Kiitoksia sulle kivasta kommentista:)

      Poista
  7. Olin kyllä jo päättänyt aloittavani tän, mutta tää vahvisti fiilistä siitä vielä entisestään! Kiitos <3

    VastaaPoista

Jos haluat ottaa minuun yhteyttä henkilökohtaisesti, laitathan rohkeasti viestiä sähköpostiini »
emiliajoensalo@gmail.com

Kiitos kommentistasi! ♥