VÄRIKÄS MUNAKAS

6/13/2015

IMG_9317.CR2
Blogia seuranneet ovatkin aika tietoisia varmaan mun melko maidottomasta ruokavaliosta. Syitä miksi maitotuotteita olen ruennut välttämään on monia. Yksi aika painava asia on mun suolistotulehdustausta ja herkkämahaisuus. En usko, että on yhtä ainoaa ruokavaliota, joka sopii jokaikiselle. Jokaisen tulee löytää se oma itselleen sopiva ruokavalio. Itsessään maidossa tuskin on mitään sen vaarallisempaa. Jos lehmän tissistä saisin suoraan maitoa, en usko että se vaikuttaisi mitenkään mun vatsan hyvinvointiin. Ongelma aikaisemmin käyttämissäni maitotuotteissa on lähinnä niiden prosessoitu muoto. Rahka, jogurtit, raejuusto ovat aika pitkälti teollisesti tuotettua prosessoitua ruokaa ja tämä on se syy, miksi niitä vältä. Rahka on toki ihan super helppo välipala ja myös julistettu erittäin terveelliseksi. Ravintoaineiltaan rahka ei kuitenkaan mielestäni ole kovin erikoinenkaan elintarvike. Mulla proteiinin lähteenä toimivat mm. kananmunat, liha, kana, kala, siemenet ja pähkinät.
IMG_9314.CR2
Aamuisin ja iltaisin teen yleensä munakkaan. Se on mukava, suolainen ja ravitseva ruoka. Munakas itsessään kuulostaa varmaan aika tylsältä, mutta vain taivas on rajana sen tekemisessä. Munakkaaseen kannattaa kokeilla erilaisia täytteitä. Tän hetken lemppari on ehdottomasti parsakaalimunakas. Pakasteparsat, pavut ja herne-maissi-paprika pannulle ja siihen vielä kylkeen tuoretta tomaattia niin kyllä mun makuun ainakin maistuu. Mikäli haluaa lihaisampaa versiota, niin kinkkua voi paistaa aluksi pannulla öljyssä ja maustaa sen suolalla. Myös sipuli on munakkaassa yksi lemppareista. Pakaste kasvikset ovat munakkaassa aika kätevä lisä, sillä ne on helppoja ja nopeita paistaa ensin pannulla, sit laskee vähän tehoja ja laittaa munatkin pannulle. 
IMG_9315.CR2
Munakkaan valmistuksesta on varmaan monenlaisia versioita. Toiset tykkäävät laittaa sekaan lorauksen maitoa, mä tykkään tehdä ihan vaan pelkistä munista. Yleensä käytän 3 valkuaista ja laitan kokonaisen munan sekaan. Toisaalta keltuaisessa on kananmunan vitamiinit ja ravintoaineet lähes kokonaan. Keltuaisessa on enemmän rasvaa ja se on se syy, miksi se joskus pois jätetään. Siinä on vähemmän kaloreita. Ei ole kuitenkaan mun mielestä syytä vältellä keltuaisia liikaa. Tästä pääset vertailemaan keltuaista ja valkuaista tarkemmin. Mun vinkit munakkaan tekemiseen on:

1. Nosta pannun lämpötila täysille ja kuullota kasvikset.
2. Laske lämpötila puoleen ja lisää munat pannulle. Mausta.
3. Paista kannen alla kunnes hyytynyt päältä, jos haluat käännä
ympäri ja paista hetki toiseltakin puolelta. 

Nautinnollisia munakkaitta!

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Jos haluat ottaa minuun yhteyttä henkilökohtaisesti, laitathan rohkeasti viestiä sähköpostiini »
emiliajoensalo@gmail.com

Kiitos kommentistasi! ♥